Begrippen
Bij schadeherstel worden diverse begrippen gehanteerd die erg branche specifiek zijn. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende termen en een korte uitleg.
Akte van cessie
Een formeel document dat gebruikt wordt om de uitkering van de verzekering niet aan de verzekeringshouder (u) over te maken, maar rechtstreeks aan Breeman schadeherstel.
Europees Schadeformulier
Een specifiek formulier waarop u en eventuele derden kunnen aangeven hoe de schade is ontstaan, wie er bij betrokken zijn en wie in uw ogen de schuldige is.
U krijgt het formulier bij uw nieuwe auto en kunt altijd een exemplaar opvragen bij uw verzekeraar of bij Schade Breeman schadeherstel. Bij iedere schade die geclaimd wordt bij een verzekeringsmaatschappij dient een ingevuld Europees Schadeformulier te worden overhandigd.
Het Europees Schadeformulier is vastgesteld door de Europese Commissie van Verzekeringen (Comité Européen des Assurances, CEA) en in combinatie met buitenlandse formulieren te gebruiken. Het Europees schadeformulier is niet alleen in Nederland ingevoerd, maar ook in alle EU-lidstaten, Zwitserland en een aantal landen rond de Middellandse Zee. De inhoud van het formulier is steeds gelijk, alleen de taal verschilt. Daardoor kunt u aan de hand van de Nederlandse versie ook een buitenlands formulier invullen. Bovendien mag u deze buitenlandse formulieren ook in uw eigen taal invullen.
Spot Repair
Speciale hersteltechniek waarbij een zo klein mogelijk deel van de auto of motorfiets wordt gespoten.
Taxatie
Met een taxatie wordt bedoeld de inschatting van de kosten voor het herstel. Deze taxatie wordt gedaan door de zogenoemde calculator of taxateur. De taxatie is nimmer exact. Pas bij het feitelijke herstel wordt inzichtelijk wat exact gedaan moet worden en kunnen eventuele meerkosten ontstaan.
Total Loss
Deze term wordt gehanteerd om aan te geven dat herstel van de schade niet verantwoord is. De kosten voor herstel zijn eenvoudig weg te hoog of herstel is niet verantwoord. Er wordt een onderscheid gemaakt in “economisch total loss” en “technisch total loss”.
Economisch total loss - Dit wil zeggen dat de restwaarde van het wrak opgeteld bij de kosten van het schadeherstel hoger zijn dan de dagwaarde van de auto of motorfiets zonder schade.
Technisch total loss - Dit wil zeggen dat er de schade dusdanig is dat het technisch niet mogelijk is de auto of motorfiets weer in een veilige en deugdelijke staat te krijgen. Dit is bijvoorbeeld het geval als het chassis ernstig vervormd is, bij een uitgebrand voertuig of een voertuig dat onder water heeft gelegen.
UV Droging
Speciale droogtechniek die wordt gebruikt om de net aangebracht lak te laten drogen. Werkt snel en is zeer energiezuinig en goed voor milieu. Kan nu nog alleen worden toegepast op losse delen, maar in de nabije toekomst zal de gehele auto op deze wijze na het spuiten van de nieuwe lak gedroogd kunnen worden om de lak te laten uitharden.